Peristiwa Ketika Nabi Lahir; Berhala di Ka’bah Hancur, Api Majusi Padam

KELAHIRAN Nabi Muhammad ﷺ di Makkah menjadi pembuka rahmat bagi alam semesta. Tercatat beberapa peristiwa besar terjadi ketika Rasulullah lahir ke dunia.

Setengah riwayat menyatakan nabi dilahirkan dalam keadaan memandang ke arah langit sambil meletakkan tangannya ke tanah sebagai tanda ketinggian martabatnya daripada semua makhluk. Dikatakan juga pada malam kelahiran baginda, berhala-berhala yang terdapat di sana mengalami kerusakan dan kemusnahan.

Menurut riwayat daripada Abdul Mutalib, “Ketika aku sedang berada di Ka’bah, tiba-tiba berhala jatuh dari tempatnya dan sujud kepada Allah. Lalu aku mendengar suara dari dinding Kaabah berkata, ‘telah lahir nabi pilihan yang akan membinasakan orang kafir dan mensucikanku daripada berhala- berhala ini dan akan memerintahkan penyembahan kepada Yang Maha Mengetahui.”

Selain itu di tempat yang lain pula satu goncangan berlaku di mahligai Kisra dan menyebabkan mahligai tersebut retak, manakala empat belas tiang serinya runtuh. Keadaan ini merupakan di antara tanda – tanda keruntuhan kerajaan tersebut.

Api di negara Parsi yang tidak pernah padam hampir selama seribu tahun tiba-tiba padam dengan sendirinya. Api tersebut merupakan api sembahan orang-orang Majusi yang dianggap sebagai Tuhan. Peristiwa itu amat mengejutkan orang Parsi.

loading...

Dalam waktu yang sama, pada malam kelahiran Nabi Muhammad ﷺ, Tasik Sava yang dianggap suci tenggelam ke dalam tanah. Setelah baginda lahir, tembakan bintang kerap terjadi sebagai tanda bahwa pengetahuan setan dan jin mengenai perkara ghaib sudah tamat.

Berdasarkan peristiwa tersebut jelaslah kelahiran Nabi Muhammad ﷺ mempunyai keistimewaan tersendiri. Ini karena Baginda adalah khatamun nubuwwah, penutup segala nabi. Perkara -perkara luar biasa ini telah membuktikan kemuliaan Baginda di sisi Allah, sekaligus sebagai bukti kerasulannya.

Di samping itu, bukti -bukti tersebut juga dijelaskan di dalam kitab kitab terdahulu seperti kitab Taurat, Zabur dan Injil yang mengatakan akan lahirnya rasul terakhir.

Sumber: http://kolom.abatasa.co.id/kolom/detail/hikmah/1252/keajaiban-keajaiban-dunia-ketika-rasulullah-saw-dilahirkan.html

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *